Medierea in litigiile de munca

Prin recurgerea la procedura medierii in cazul unui litigiu izvorat din raporturi de munca,

  1. Puteti sa-i transmiteti celui cu care sunteti in conflict atat modul in care ati fost afectat de actiunile sale, cat si felul in care vedeti solutionarea situatiei
  2. Discutiile dintre partile care participa la sedinta de mediere se poarta intr-un cadru protejat, confidential si echilibrat, in biroul mediatorului, care este o persoana neutra si impartiala
  3. Puteti sa participati la mediere insotit de un avocat, angajat de dumneavoastra, care sa va protejeze drepturile legale
  4. Intrucat procedura medierii este una flexibila, sesiunile de mediere vor fi programate in functie de disponibilitatea dumneavoastra de timp
  5. Aveti posibilitatea sa ajungeti la o rezolvare intr-un timp mai scurt, de obicei in urma catorva sedinte de mediere, fara sa fie nevoie sa asteptati luni de zile pentru a primi termene noi (ca in cazul instantei)
  6. In mediere puteti sa protejati informatii intime sau confidentiale despre situatia sau afacerea dumneavoastra, informatii care nu doriti sa apara in sedinte publice de judecata, in presa sau chiar in organizatie

 

CARE SUNT CONFLICTELE DE DE MUNCA?

 

Conflictele de munca privesc in general aspecte legate de:

  1. continuarea/incetarea/derularea unui contract individual de munca
  2. contractele colective de munca
  3. conflictele de la locul de munca care apar intre colegi sau departamente

 

Medierea va ofera posibilitatea sa rezolvati in timp scurt aceste conflicte, sa transformati o situatie nefavorabila intr-o noua oportunitate si sa gasiti solutii pe termen lung.

 

In afara acestor aspecte care tin de drepturile individuale ale unui angajat, mediatorul poate ajuta la realizarea acordurilor dintre sindicate si patronate cu privire la drepturile colective, la nivel de organizatie.

 

 CAND POATE INTERVENI MEDIEREA CONFLICTELOR DE MUNCA:

 

Medierea in etapa extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces pe rolul instantelor):

  1. in situatia in care se finalizeaza prin ajungerea la un accord de mediere – o intelegere comuna a partilor, aceasta este practic o conventie care are putere de lege intre parti
  2. intelegerea exprimata printr-un acord scris poate fi autentificata la notar, iar in masura in care contine o creanta certa, lichida si exigibila acest acord autentificat constituie titlu executoriu
  3. clauzele acordului de mediere se pot inserasi intr-un act aditional la contractul incheiat intre parti si asupra caruia exista diferende
  4. in situatia in care acordul nu a fost autentificat, dar ulterior semnarii acordului acesta nu a fost respectat de catre una dintre parti, iar cealalta parte intelege sa se foloseasca de acord in instanta, acordul recunoscut de catre cealalta parte, in fata instantei, are aceeasi forta probanta ca si acordul autentificat de catre notar, si prin incuviintarea pronuntata de catre instanta de judecata, devine, de asemenea, titlu executoriu. In situatia in care o parte neaga realitatea acordului de mediere aceasta va trebui sa faca si dovada faptului ca este un fals pentru a putea fi respins ca proba de catre instanta de judecata

Medierea in etapa procesuala:

  1. priveste acele situatii in care litigiul a fost deja inaintat spre judecata instantelor
  2. poate interveni oricand in cursul judecatii, conform principiului disponibilitatii partilor cu privire la cererilelor in fata instantei de judecata
  3. daca partile se infatiseaza la ziua fixata pentru judecata, cererea pentru darea hotararii va putea fi primita, chiar de catre un singur judecator, urmand ca hotararea care consfinteste acordul/intelegeralorsa fie data in sedinta
  4. daca partile se infatiseaza intr-o alta zi, instanta va putea da hotararea in camera de consiliu
  5. pentru incercarea de solutionare a litigiilor comerciale prin mediere, partile pot solicita instantelor de judecata acordarea unui termen de suspendare a judecatii pentru o perioada de 3 luni de la data semnarii contractului de mediere